13. juni 2019

Kardiær Troponin I kan nu analyseres på VETLAB

Kardiær troponin I (cTnI) er en biomarkør for myokardieskade. Troponin er et intracellulært protein, og dets tilstedeværelse frit i cirkulationen afslører derfor forekomst af cellebeskadigelse (på samme måde som ALAT gør for leveren).

• Troponin er en relevant ICU-markør, der bidrager til prognosticering af patienten, idet myokardieskade er stærkt associeret med øget dødelighed.
  • Myokardieskade er ofte mere markant ved nonkardiær kritisk sygdom end ved primær hjertesygdom og er derfor relevant at undersøge for alle akutte patienter.
  • Troponins største styrke som prognostisk markør er dens stærke negative prediktive værdi: dvs en kritisk syg patient med umålbar troponin på det opsatte assay (< 0,2 ng/mL) har stor chance for overlevelse.
  • I vedhæftede studie havde patienter med cTnI under dette niveau en 28 dages mortalitetsrate på 0%, mens den var 45% for patienter med højere cTnI.
  • Ved forhøjet troponin bør man i klinikken endvidere handle ud fra graden af forøgelse. Ved koncentrationer >2-5 ng/mL bør overvejes kardiologisk konsultation, idet ekkokardiografiske tegn på myokardiel dysfunktion (oftest set ved sepsis) kan kræve særlige behandlingstiltag. Det vil herudover altid være relevant at foretage et EKG ved forhøjet troponin, da arytmier kan være en af årsagerne til myokardieskade (og ligeledes kan udeløses af myokardieskade).

Analysen er nu mulig hos os.

500 µL serum kræver den og koster 365 kr.